כנס פעילים עם וללא מוגבלות בנושא קידום נגישות בתחבורה ציבורית והשתלבות בקהילה שנערך בעכו השבוע . זהו כנס פעילים ראשון של פעילי קהילה נגישה מארבעה יישובים בצפון הארץ - נצרת עלית, תמרה, אבו סנאן וכמובן עכו. הכנס עסק בנושא נגישות אנשים עם מוגבלות בתחבורה הציבורית ובאוריינטציה על תוכנית חדשה המשותפת למסד נכויות – ג'וינט ישראל והחברה למתנ"סים הנקראת "גלגלי צפון ודרום".

בכנס שנערך במתנ"ס תקוותנו בעכו, נכחו מעל 50 פעילים עם וללא מוגבלות מכל היישובים, אליהם הצטרפו אנשי מקצוע מהיישוב ובכלל, ביניהם מר אהרון קוז'יקרו - אחראי תחבורה ובטיחות בעיריית עכו, מר עידו גרנות - נציג ג'וינט ישראל - מסד נכויות, מר גיל יעקב - מנכ"ל ארגון 15 דקות, מר אורי מרכוס - מנהל מחלקת נגישות והשתלבות בחברה למתנ"סים, גב' מיסה חטיב - מנהלת התכנית קהילה נגישה ונגישות בחברה למתנ"סים, מר יורם פוסקלינסקי - מנהל רשת המתנ"סים בעכו, המפקחת מחוזית של אגף מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) ממשרד הרווחה והשירותים החברתיים, ועוד רבים וטובים.

במהלך הכנס ניתנה סקירה כללית של תוכנית קהילה נגישה – גלגלי צפון ודרום בהקשר של נגישות והשתתפות: "תחבורה כחסם להשתלבות". בהמשך הציג מר גיל יעקב - מנכ"ל ארגון 15 דקות את העשייה שלהם בתחום התחבורה הציבורית, ותיאר כיצד הוא יכול לסייע לאנשים עם מוגבלות בכל הקשור לנגישות והשתלבות לתחבורה ציבורית. הדיון עורר שאלות רבות ותהיות עמוקות בנוגע לזכויות של אנשים עם מוגבלות ובעבודה הרבה שעוד צריכה להיעשות בנושא.      לאחר מכן הציגה עו"ד סיגלית פורת מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ופרק הנגישות בחוק, בדרך מעניינת של דוגמאות מתביעות ותקדימים בנושא.

לאחר העברת המידע לפעילים בנושא הנגישות בתחבורה ציבורית וההשתלבות בקהילה, קיימנו דיון משותף על התובנות שעלו מן הכנס. במהלך הדיון העלו הפעילים מה הם היו רוצים לשנות איש איש בישובו כפעיל של התכנית קהילה נגישה – גלגלי צפון.

התכנית גלגלי צפון ודרום היא תכנית חדשנית, הפועלת בעשרה ישובים בצפון הארץ ובדרומה, לשיפור הניידות העצמאית של אנשים עם מוגבלות ולקידום השתלבותם בקהילה ע"י שימוש בתחב"צ וצריכת שירותים. התכנית מופעלת ע"י החברה למתנ"סים בשיתוף ע"י ג'וינט ישראל-מסד נכויות, קרנות הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה והשירותים החברתיים. התכנית 'קהילה נגישה' היא תכנית המופעלת בעשרות ישובים בארץ, המבוססת על התארגנות מקומית של אנשים עם מוגבלות, הפועלים בשותפות עם אנשי מקצוע בקהילה לצורך הגברת הנגישות הפיזית, החברתית והשירותית ולקידום השתלבות בקהילה.

תושבים אשר רוצים להצטרף לפרויקט משמעותי זה מוזמנים לפנות ל: גב' פנינה לוי- אחראית אוכלוסיות מיוחדות, רשת המתנ"סים עכו ,בית היימן 046753002 גב' צופית הירש 0506990346 מר אייל רובס- מנחה מחוז צפון, החברה למתנ"סים 054-6614053 eyalr@matnasim.org.il